Een webwinkel kan ook ontstaan vanuit een bestaande fysieke winkel of winkelketen. Zo’n winkelketen is bijvoorbeeld Runnersworld met zo’n 28 winkels verspreid over Nederland.
In eerste instantie denk je alleen aan hardloopschoenen, een shirt en een broekje, maar de collectie omvat ook assecoires en wandelschoenen. Vooral de accessoires, zoals sokken, ondergoed, drink middelen, hartslagmeters zijn geschikt om te verkopen via de webwinkel.
Elementen van het totaalconcept zoals Runnersworldshop die hanteert zijn:
1. Gebruik maken van een beroemdheid, in dit geval Gerard Nijboer, Olympisch marathon kampioen. Hij geeft via een video uitleg over de diverse onderdelen van de shop.
2. Interactieve elementen in de website in combinatie met video.
3. Koppeling van de webshop aan de fysieke winkels. Deze winkels worden servicepunten genoemd. Men kan de bestelling toegestuurd krijgen of zelf ophalen en meer advies krijgen.
4. Gebruik maken van de online community, te beginnen bij een nieuwsbrief.
5. De webwinkel als informatiebron voor de klant; uitleg gecombineerd met verkoop; kiezen, betalen, afhandeling met keuzes door klant. (opsturen of ophalen; met of zonder extra advies)
dinsdag 26 mei 2009
zaterdag 16 mei 2009
Persberichten
Promoten van uw webwinkel
Persberichten kunt u zelf schrijven of laten schrijven, bijvoorbeeld bij de lancering van uw webwinkel. Zo’n bericht biedt u de mogelijkheid om mensen te informeren over de producten en diensten die u aanbiedt; hoe uw winkel werkt, wat het concept is en wat de voordelen zijn voor de klanten.
Er zijn diverse online diensten waar men al of niet gratis persberichten kan achterlaten. Dit zijn er een aantal:
hotfrog.nl
nieuwsbank.nl
nieuwsloket.nl
persberichten.biz
persbericht.nl
presscenter.nl
perssupport.nl
Tips voor het schrijven van een persbericht (bron: perssupport.nl):
a. Een persbericht is géén advertentie: dus zonder uitroeptekens of prijsinformatie.
b. Vermijd vakjargon of te gespecificeerde informatie.
c. Vermeld altijd een contactpersoon, telefoonnummer en zorg voor bereikbaarheid.
d. Vermeld een datum van verzending.
e. Beperk het persbericht tot één onderwerp.
f. Geef goed weer waarom uw bericht 'nieuws' is (kop, intro).
g. Verstuur het bericht tussen 8.00 en 17.30 uur.
h. Houd rekening met concurrerend nieuws (bijvoorbeeld Prinsjesdag).
i. Benoem geen krantnamen.
j. Zorg voor goede achtergrondinformatie, beschikbaar wanneer de journalist u belt.
Persberichten kunt u zelf schrijven of laten schrijven, bijvoorbeeld bij de lancering van uw webwinkel. Zo’n bericht biedt u de mogelijkheid om mensen te informeren over de producten en diensten die u aanbiedt; hoe uw winkel werkt, wat het concept is en wat de voordelen zijn voor de klanten.
Er zijn diverse online diensten waar men al of niet gratis persberichten kan achterlaten. Dit zijn er een aantal:
hotfrog.nl
nieuwsbank.nl
nieuwsloket.nl
persberichten.biz
persbericht.nl
presscenter.nl
perssupport.nl
Tips voor het schrijven van een persbericht (bron: perssupport.nl):
a. Een persbericht is géén advertentie: dus zonder uitroeptekens of prijsinformatie.
b. Vermijd vakjargon of te gespecificeerde informatie.
c. Vermeld altijd een contactpersoon, telefoonnummer en zorg voor bereikbaarheid.
d. Vermeld een datum van verzending.
e. Beperk het persbericht tot één onderwerp.
f. Geef goed weer waarom uw bericht 'nieuws' is (kop, intro).
g. Verstuur het bericht tussen 8.00 en 17.30 uur.
h. Houd rekening met concurrerend nieuws (bijvoorbeeld Prinsjesdag).
i. Benoem geen krantnamen.
j. Zorg voor goede achtergrondinformatie, beschikbaar wanneer de journalist u belt.
woensdag 29 april 2009
Stoppen met marketing
In tijden van crisis, is het voor bedrijven zeer verleidelijk te stoppen met het investeren in marketing. Zo stond het bedrijf Bol.com er eind 2002 ook voor. Er waren gigantisch veel kosten gemaakt om de schaal van het bedrijf te vergroten. De IT, het personeel en het marketingbudget waren fors. Maar ook was men nog bezig de klanten (verder) te overtuigen. Maar de vaste kosten gingen van jaar tot jaar omlaag en het break-even punt kwam steeds naderbij. Het verlies was 4 miljoen per jaar, het marketingbudget was eveneens 4 miljoen. Een logische stap leek voor de buitenwacht om dan maar geen marketing meer te doen en daarmee alle risico weg te nemen.
Het getuigt van ondernemerschap, dat men er voor koos om het marketing budget te handhaven en te blijven geloven in eigen potentie en kunnen. Het resultaat anno 2009 is een kerngezond bedrijf, dat nu voor de 2e keer in het bestaan verkocht wordt aan een investeerder genaamd Cyrte.
zie ook: http://www.pluspost.nl/de-spookrijder-van-bol.com-kreeg-gelijk/7269
Het getuigt van ondernemerschap, dat men er voor koos om het marketing budget te handhaven en te blijven geloven in eigen potentie en kunnen. Het resultaat anno 2009 is een kerngezond bedrijf, dat nu voor de 2e keer in het bestaan verkocht wordt aan een investeerder genaamd Cyrte.
zie ook: http://www.pluspost.nl/de-spookrijder-van-bol.com-kreeg-gelijk/7269
maandag 27 april 2009
Wijzen van betalen
Wereldwijd is de creditcard het meest gebruikte online betaalmiddel. In Nederland is deze vorm van betalen nooit echt van de grond gekomen omdat veel mensen huiverig zijn om hun creditcardgegevens op het internet te gebruiken. Toch mag deze betaalvorm niet ontbreken in uw webwinkel.
Het betalen met een creditcard is voor een klant wel erg eenvoudig. Er hoeven alleen enkele gegevens opgegeven te worden die op de creditcard staan en de betaling is gedaan.
Van alle mogelijkheden van online betalen, brengt een creditcardbetaling wel de hoogste kosten met zich mee. Er is een maandelijks bedrag verschuldigd aan de creditcard maatschappij in de vorm van een abonnement. Daarnaast moet een paar procent van de omzet afgedragen worden. Het grootste voordeel van het laten betalen met creditcard is dat vanuit ieder willekeurig land betaald kan worden.
Paypal
Ook Paypal is een online betaalservice. Men kan geld storten op de PayPal rekening. Maar men kan ook de PayPal rekening koppelen aan een of meer bankrekeningen. Met PayPal kunt u zonder problemen internationale betalingen verrichten of ontvangen. Het grote voordeel is, dat er geen gevoelige gegevens verstuurd hoeven te worden, zoals bij creditcard betalingen. Een email adres is voldoende. Wat veel mensen niet weten, maar wat wel erg handig is, dat is, dat als men geen PayPal account heeft, maar wel een creditcard, dan kan men toch betalen via PayPal.
iDeal
iDeal is ontstaan uit een samenwerking tussen ING Bank, Postbank, Rabobank en ABN AMRO. Het stelt mensen in staat om via hun eigen online bankomgeving te betalen. Dit is ook de reden van het succes van iDeal; mensen hebben het meeste vertrouwen in hun eigen online bankomgeving.
Na een geslaagde transactie komt men terug op de webwinkel site en kan men bijvoorbeeld informatie krijgen over de levering van de betaalde producten.
Het betalen met een creditcard is voor een klant wel erg eenvoudig. Er hoeven alleen enkele gegevens opgegeven te worden die op de creditcard staan en de betaling is gedaan.
Van alle mogelijkheden van online betalen, brengt een creditcardbetaling wel de hoogste kosten met zich mee. Er is een maandelijks bedrag verschuldigd aan de creditcard maatschappij in de vorm van een abonnement. Daarnaast moet een paar procent van de omzet afgedragen worden. Het grootste voordeel van het laten betalen met creditcard is dat vanuit ieder willekeurig land betaald kan worden.
Paypal
Ook Paypal is een online betaalservice. Men kan geld storten op de PayPal rekening. Maar men kan ook de PayPal rekening koppelen aan een of meer bankrekeningen. Met PayPal kunt u zonder problemen internationale betalingen verrichten of ontvangen. Het grote voordeel is, dat er geen gevoelige gegevens verstuurd hoeven te worden, zoals bij creditcard betalingen. Een email adres is voldoende. Wat veel mensen niet weten, maar wat wel erg handig is, dat is, dat als men geen PayPal account heeft, maar wel een creditcard, dan kan men toch betalen via PayPal.
iDeal
iDeal is ontstaan uit een samenwerking tussen ING Bank, Postbank, Rabobank en ABN AMRO. Het stelt mensen in staat om via hun eigen online bankomgeving te betalen. Dit is ook de reden van het succes van iDeal; mensen hebben het meeste vertrouwen in hun eigen online bankomgeving.
Na een geslaagde transactie komt men terug op de webwinkel site en kan men bijvoorbeeld informatie krijgen over de levering van de betaalde producten.
Labels:
betaalwijzen,
betalen,
creditcard,
iDeal,
PayPal
woensdag 15 april 2009
De Psychologie van ‘Gratis’ en ‘Korting’
De beide begrippen ‘gratis’ en ‘korting’ worden veelvuldig en met succes gebruikt door bedrijven om klanten te trekken. Maar welk van de 2 begrippen werkt nu het best?
Uit onderzoek blijkt, dat het begrip ‘gratis’ nog betere resultaten oplevert dan ‘korting’. Gratis levert meteen de associatie op dat iets helemaal niets kost, terwijl men bij korting altijd nog iets moet betalen.
Rekenvoorbeeld
Een korting van 10% op een bedrag van € 400,- levert een voordeel op van € 40,-. Als de winkelier nu een gratis aanvullend product levert van € kostprijs 25,-, en verkoopprijs van €40,- , dan is het voordeel voor de winkelier € 15,-. Daarnaast is er nog het voordeel van een hogere aantrekkingskracht door het gratis product, waardoor er meer klanten getrokken worden.
Het gratis product kan beter een product zijn dat u niet in het assortiment heeft. Dat levert namelijk minder omzet op; men hoeft het niet meer aan te schaffen.
Het is verstandig om pas gratis iets weg te geven als de besteding een bepaald bedrag heeft bereikt.
Uit onderzoek blijkt, dat het begrip ‘gratis’ nog betere resultaten oplevert dan ‘korting’. Gratis levert meteen de associatie op dat iets helemaal niets kost, terwijl men bij korting altijd nog iets moet betalen.
Rekenvoorbeeld
Een korting van 10% op een bedrag van € 400,- levert een voordeel op van € 40,-. Als de winkelier nu een gratis aanvullend product levert van € kostprijs 25,-, en verkoopprijs van €40,- , dan is het voordeel voor de winkelier € 15,-. Daarnaast is er nog het voordeel van een hogere aantrekkingskracht door het gratis product, waardoor er meer klanten getrokken worden.
Het gratis product kan beter een product zijn dat u niet in het assortiment heeft. Dat levert namelijk minder omzet op; men hoeft het niet meer aan te schaffen.
Het is verstandig om pas gratis iets weg te geven als de besteding een bepaald bedrag heeft bereikt.
Labels:
gratis,
klanten trekken,
korting,
psychologie
zaterdag 11 april 2009
90% Van het succes van je webwinkel wordt bepaald door ....
Succesfactor webwinkel
Heb je er wel eens bij stil gestaan, wat de belangrijkste succesfactor van je webwinkel is? Wat zou jij zelf als belangrijkste factor noemen? De software? Het concept? De producten? Ja, roept u maar....
Als niemand van je bestaan als webwinkel afweet, komt er ook niemand. Je moet dus bekendheid geven aan je webwinkel, via welke kanalen dan ook. Het gebruiken van zo veel mogelijk tot je beschikking staande kanalen zorgt voor die bekendheid. Een paar belangrijke kanalen zijn:
Online:
- Zoekmachine optimalisatie
- Adwords
- Artikelen schrijven en overal publiceren
- Persberichten publiceren
Offline:
- Folders
- Dag- en weekblad advertenties
- Visitekaartjes
- Auto belettering
Zonder marketing is een webwinkel, en vrijwel ieder ander bedrijf niet levensvatbaar.
Om meer te weten te komen over marketing kun je onderstaande link volgen:
http://www.e-commercewebwinkel.nl/Webwinkel-Marketing.html
Heb je er wel eens bij stil gestaan, wat de belangrijkste succesfactor van je webwinkel is? Wat zou jij zelf als belangrijkste factor noemen? De software? Het concept? De producten? Ja, roept u maar....
Als niemand van je bestaan als webwinkel afweet, komt er ook niemand. Je moet dus bekendheid geven aan je webwinkel, via welke kanalen dan ook. Het gebruiken van zo veel mogelijk tot je beschikking staande kanalen zorgt voor die bekendheid. Een paar belangrijke kanalen zijn:
Online:
- Zoekmachine optimalisatie
- Adwords
- Artikelen schrijven en overal publiceren
- Persberichten publiceren
Offline:
- Folders
- Dag- en weekblad advertenties
- Visitekaartjes
- Auto belettering
Zonder marketing is een webwinkel, en vrijwel ieder ander bedrijf niet levensvatbaar.
Om meer te weten te komen over marketing kun je onderstaande link volgen:
http://www.e-commercewebwinkel.nl/Webwinkel-Marketing.html
Labels:
marketing,
succes webwinkel,
succesfactoren
woensdag 8 april 2009
Reviews in webwinkels
Reviews zijn klantbeoordelingen. Via de review optie kunnen klanten commentaar toevoegen aan een artikel. Ook is een beoordeling met 1 t/m 5 sterren een mogelijkheid om kwaliteit te onderscheiden.
In de meeste webwinkels is er de mogelijkheid om als klant een review te schrijven over door jouw gekochte artikelen. Dit heeft als grote voordeel, dat jouw stem als klant gehoord wordt. Jouw stem / review beïnvloedt daarmee de verkopen voor dat product. Het is door de webwinkel eigenaar min of meer gewaagd middel om de verkopen te beïnvloeden. Immers men loopt het risico dat het product er niet best vanaf komt. Ook biedt het ruimte voor 'vandalen' om allerlei onzin te schrijven, maar dan zal de webwinkel eigenaar alert moeten zijn en de review niet toelaten.
Vooral als er positieve reviews / beoordelingen over een artikel verschijnen, stimuleert dit zoals te verwachten de verkopen. Reviews zijn een goede mogelijkheid om de klanten mede je assortiment te laten bepalen. Artikelen met slechte reviews kun je eenvoudig uit je assortiment verwijderen. Zowel jij als je klant is gebaad bij een zo hoog mogelijke kwaliteit van je producten. Je kunt klanten stimuleren een review te schrijven door b.v. producten te verloten onder de mensen die reviews schrijven.
De review optie is een belangrijk selectie criterium bij de keuze van je webwinkel software.
In de meeste webwinkels is er de mogelijkheid om als klant een review te schrijven over door jouw gekochte artikelen. Dit heeft als grote voordeel, dat jouw stem als klant gehoord wordt. Jouw stem / review beïnvloedt daarmee de verkopen voor dat product. Het is door de webwinkel eigenaar min of meer gewaagd middel om de verkopen te beïnvloeden. Immers men loopt het risico dat het product er niet best vanaf komt. Ook biedt het ruimte voor 'vandalen' om allerlei onzin te schrijven, maar dan zal de webwinkel eigenaar alert moeten zijn en de review niet toelaten.
Vooral als er positieve reviews / beoordelingen over een artikel verschijnen, stimuleert dit zoals te verwachten de verkopen. Reviews zijn een goede mogelijkheid om de klanten mede je assortiment te laten bepalen. Artikelen met slechte reviews kun je eenvoudig uit je assortiment verwijderen. Zowel jij als je klant is gebaad bij een zo hoog mogelijke kwaliteit van je producten. Je kunt klanten stimuleren een review te schrijven door b.v. producten te verloten onder de mensen die reviews schrijven.
De review optie is een belangrijk selectie criterium bij de keuze van je webwinkel software.
Labels:
product beoordelingen,
review,
reviews,
webwinkel software,
webwinkels
Abonneren op:
Posts (Atom)