woensdag 15 april 2009

De Psychologie van ‘Gratis’ en ‘Korting’

De beide begrippen ‘gratis’ en ‘korting’ worden veelvuldig en met succes gebruikt door bedrijven om klanten te trekken. Maar welk van de 2 begrippen werkt nu het best?

Uit onderzoek blijkt, dat het begrip ‘gratis’ nog betere resultaten oplevert dan ‘korting’. Gratis levert meteen de associatie op dat iets helemaal niets kost, terwijl men bij korting altijd nog iets moet betalen.

Rekenvoorbeeld


Een korting van 10% op een bedrag van € 400,- levert een voordeel op van € 40,-. Als de winkelier nu een gratis aanvullend product levert van € kostprijs 25,-, en verkoopprijs van €40,- , dan is het voordeel voor de winkelier € 15,-. Daarnaast is er nog het voordeel van een hogere aantrekkingskracht door het gratis product, waardoor er meer klanten getrokken worden.

Het gratis product kan beter een product zijn dat u niet in het assortiment heeft. Dat levert namelijk minder omzet op; men hoeft het niet meer aan te schaffen.

Het is verstandig om pas gratis iets weg te geven als de besteding een bepaald bedrag heeft bereikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten