woensdag 8 april 2009

Reviews in webwinkels

Reviews zijn klantbeoordelingen. Via de review optie kunnen klanten commentaar toevoegen aan een artikel. Ook is een beoordeling met 1 t/m 5 sterren een mogelijkheid om kwaliteit te onderscheiden.


In de meeste webwinkels is er de mogelijkheid om als klant een review te schrijven over door jouw gekochte artikelen. Dit heeft als grote voordeel, dat jouw stem als klant gehoord wordt. Jouw stem / review beïnvloedt daarmee de verkopen voor dat product. Het is door de webwinkel eigenaar min of meer gewaagd middel om de verkopen te beïnvloeden. Immers men loopt het risico dat het product er niet best vanaf komt. Ook biedt het ruimte voor 'vandalen' om allerlei onzin te schrijven, maar dan zal de webwinkel eigenaar alert moeten zijn en de review niet toelaten.

Vooral als er positieve reviews / beoordelingen over een artikel verschijnen, stimuleert dit zoals te verwachten de verkopen. Reviews zijn een goede mogelijkheid om de klanten mede je assortiment te laten bepalen. Artikelen met slechte reviews kun je eenvoudig uit je assortiment verwijderen. Zowel jij als je klant is gebaad bij een zo hoog mogelijke kwaliteit van je producten. Je kunt klanten stimuleren een review te schrijven door b.v. producten te verloten onder de mensen die reviews schrijven.

De review optie is een belangrijk selectie criterium bij de keuze van je webwinkel software.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten