vrijdag 20 november 2009

Negen redenen om de volle winkelwagen af te rekenen

Verhoog de conversie van uw webwinkel

Uit onderzoek is gebleken dat er wel negen redenen zijn voor een webwinkel klant om de volle winkelwagen niet af te rekenen. Als we al deze redenen omdraaien, komen we op negen redenen om dezelfde winkelwagen wel netjes af te rekenen.

In volgorde van urgentie:

1. Hoge verzendkosten. In veel webwinkels komt aan het einde van het hele proces van artikelen selecteren (welk artikel, vergelijken van eigenschappen, vergelijken van prijzen), besluit tot aankoop nemen en daadwerkelijk bestellen (aan winkelwagen toevoegen, verzendgegevens invullen, factuur bekijken en beoordelen en tenslotte daadwerkelijk betalen). Als in dat hele proces vrij plotseling nog flinke verzendkosten opgevoerd worden, haakt ca 46% van de kopers alsnog af!

Remedie: wees vooral vooraf duidelijk over de verzendkosten. Bijvoorbeeld: boven €50,- gratis verzenden. Maak onderscheid tussen b.v. binnenland of buitenland. Maak altijd gebruik van betrouwbare verzendservices die ook een heldere prijsstelling hebben. Het meest eenvoudige is de verzendkosten standaard bij de prijs in te calculeren en te melden dat de verzending gratis is.

2. De winkelwagen wordt als instrument gebruikt om de prijs te vergelijken (37%). Men vult het karretje en kijkt wat de uiteindelijke kosten zijn. Dit wordt vergeleken met andere aanbieders. Omslachtig voor de klant en jammer voor de winkelier. Een oplossing kan zijn een alternatief te bieden voor het traditionele winkelwagentje. Bijvoorbeeld het winkelwagentje meteen het eindbedrag te laten zien; inclusief en exclusief BTW.

3. Het bedrag komt hoger uit dan men verwacht en valt daardoor buiten het budget (36%). Men heeft er op dat moment het geld niet voor of niet voor over. Hier kunt u overwegen om het bedrag in delen te laten betalen.

4. Men was op zoek naar korting maar vond dit niet (27%). Oplossing: biedt zo veel mogelijk korting aan. Door de prijzen iets te verhogen kun je op meerdere momenten en artikelen (b.v. combinatie pakketten) korting bieden.

5. Men gaat verder winkelen in fysieke winkels (26%). Geef de mogelijkheid aan waar jouw producten fysiek te bekijken zijn. Dat is eenvoudig als je zelf een of meer eigen fysieke winkels hebt. Heb je dat niet, overweeg deelname aan het ‘outlet concept’. Je brengt je goederen onder in een outlet store; een grote winkelruimte waar je producten te zien zijn en gekocht kunnen worden via de centrale kassa. Informatie op te vragen via een centraal telefoonnummer.

6. In 24% van de ‘verlaten winkelwagens’ kon men de gewenste betaaloptie niet vinden. Het antwoord hierop is duidelijk: onderzoek zelf met welke betaaloptie je klanten het liefst betalen. Dat kan met een enquête, of met deze eenvoudige vraag bij uw huidige betaalopties.Klik hier voor het volledige artikel in de Pro versie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten