maandag 5 januari 2009

De Stroom; ruimte voor intuïtie

Als de doelstellingen helder zijn en de plannen op hoofdlijnen gemaakt, dan kan de stroom op gang komen. De focus is gericht op de doelstellingen, de mind staat open voor indrukken die in dit zelfgeschapen kader passen. 'Het open staan van de mind' is een belangrijker gegeven dan men wellicht zal denken. Het geeft namelijk ruimte voor de intuïtie. Intuïtie is iets wat iedereen heeft, maar waar lang niet iedereen bewust gebruik van maakt. Het is eigenlijk een open mindset, waardoor ingevingen, indrukken en toevalligheden worden opgemerkt door de persoon. Door de open instelling van de geest, worden de ingevingen, indrukken en toevalligheden nadat ze opgemerkt zijn op speelse wijze met elkaar gecombineerd, gefilterd en hergeordend, waardoor er geheel nieuwe ideeën ontstaan. 

Als ik dit toepas bij het trainen voor het hardlopen, dan ontstaan er speelse vormen van hardlopen; uiteenlopende parcoursen, uiteenlopende tijden, uiteenlopende trainingsvormen (versnellen, duurlopen, gymoefeningen etc.). Allemaal voortkomend uit de open mind, de indrukken van buiten die gecombineerd worden in het innerlijk en een spontane uiting opleveren.

Als ik dit toepas op het ontwikkelen van mijn winstgevende webwinkel, dan ontstaan er spontaan ideeen op de meest uiteenlopende momenten; als ik aan het hardlopen ben, als ik op een feestje ben in gesprekken met mensen, als ik slaap in mijn dromen en zo verder. Ook is er het vertrouwen dat op deze manier als vanzelf ontstaat wat op gang gezet is. 

Kenmerkend voor optimaal gebruik van intuïtie is: 

1. Een goede voorstelling van het eindresultaat; een resultaat alsof het er al is, zonder twijfel
2. Een rotsvast vertrouwen in een goede afloop; het voorgestelde resultaat
3. Snelle besluitvorming; vanuit het innerlijk weten wat te doen
4. Nu en dan gebruik maken van het denken om de plannen te maken en te toetsen. Wel met de wetenschap weer snel over te gaan op het volgen van het gevoel.
5. Het proces lijkt moeiteloos te gaan, speels, creatief en gebruik makend van het onverwachte, de 'toevalligheden'

Op basis van de plannen én de intuïtie moet 'harde actie' ondernomen worden. Daarmee bedoel ik: er moeten daadwerkelijk dingen gedaan worden. 

Wat ik daadwerkelijk doe voor het opstarten van mijn winstgevende webwinkel komt hierna aan bod.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten