donderdag 1 januari 2009

De Focus, De Stroom, De Webwinkel

Afgelopen '3e Kerstdag' heb ik de Derde Kerstdagloop meegedaan. Dat is een prachtige loop van een halve marathon - 21 km. In de omgeving van Arnhem, waar ik lange tijd gewoond heb. Zo'n loop van 21 km kun je niet zo maar lopen, daar moet je goed voor getraind hebben. Het afgelopen halve jaar heb ik daar dan ook aan gewerkt.

Waarom vertel ik dit?
Omdat de voorbereiden en het lopen van zo'n langeafstandsloop veel overeenkomst vertoont met het opstarten en uitvoeren van een project als het opzetten van een webwinkel.

Allereerst is daar voor nodig De Focus.
Focus is niets anders dan gerichte en vastgehouden aandacht voor een onderwerp en het bijbehorende doel. Het onderwerp was voor mij: het lopen van de halve marathon. Het bijbehorende doel was: het succesvol lopen van die halve marathon. Voor mij zou succesvol inhouden: de afstand binnen de 2 uur afleggen, zonder te stoppen en zonder blessures.

Dan is er De Stroom
De Stroom ontstaat op het moment dat je doelen helder zijn en je acties hebt ondernomen om het doel te bereiken. Ook de timing klopt (de juiste acties op het juiste moment) en er is evenwicht tussen inspanningen en vorderingen. Van belang is het om met een ‘open mind’ te acteren, dat wil zeggen open te staan voor indrukken om je heen die te maken hebben met je project. Hoe meer open je bent, hoe meer ‘toevallige’ informatie je tegenkomt die je kunt gebruiken op weg naar het doel.

De Webwinkel
Als we bij het opzetten van het project ‘opstarten van een webwinkel’ de juiste Focus en daarmee de juiste Stroom op gang zetten, dan volgen de juiste stappen als vanzelf.

De komende webwinkel blog ga ik verder in op De Focus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten